De dag van herdenking: een programma van verbinding
Hier vindt u een gedetailleerd overzicht van de dag, ontworpen om een gevoel van samenzijn, verbinding en erkenning te creëren. De Melati, als symbool van onze herdenking, dragen wij op deze bijzondere dag. Wij nodigen u uit om met ons stil te staan bij dit belangrijke moment in de geschiedenis.
Programma
Wanneer: 15 augustus 2026
Waar: Martinikerkhof Groningen
Hoe laat: vanaf 17 uur inloop
17.20:
Openingsdans: Siti Nuhusana en Rizki Sandjaya
Gedicht Els van der Weele
17.30:
Welkom door de dagvoorzitter
Muziek Rudy Lentze en Thea Visser
Toespraak Burgemeester Roelien Kamminga
Spreker 1e generatie Hans Kwantes
Zang door Sabine Koch
Taptoe-signaal door trompettist
± 18.00 Minuut Stilte
Wilhelmus gezongen door allen
Kransleggingen
Spreker 2e generatie Hanny van Asdonck
Muziek Dominggus
Spreker 3e generatie Brenda Fockens
Einde officiele herdenking, start defilé
U bent na afloop van harte welkom in de Martinikerk om elkaar te ontmoeten en na te praten met koffie, thee en Indische lekkernijen.
Ook kunt u hier de expositie over oorlogsverhalen van Indische en Molukse Groningers bekijken.
Tijdens deze nazit zal een vrouwenkoor o.l.v. Inge Roelands twee liederen ten gehore brengen die werden gezongen in een vrouwenkamp op Sumatra.

Praktische informatie en voorzieningen
Deze herdenking is voor alle leeftijden, vrij toegankelijk en rolstoelvriendelijk. Er zal aanwezigheid van militairen en historisch militair materieel zijn om de geschiedenis tastbaar te maken.
In de Martinikerk zijn toiletten. Er is EHBO hulp aanwezig alsmede BOA's.

Herinneringen in woord, beeld, geluid en smaken.
Het hart van onze herdenking wordt gevormd door sprekers die persoonlijke verhalen delen. De burgemeester zal een toespraak houden en we luisteren naar getuigenissen van de eerste, tweede en derde generatie, die elk een uniek perspectief bieden op deze periode. Muziek en dans zorgen voor een passende sfeer van reflectie en verbinding. Na afloop bent u van harte uitgenodigd voor de nazit, waar we nasi bungkus serveren.
Na de bevrijding deelde het Rode Kruis nasi bungkus uit aan de teruggekeerde krijgsgevangenen. Dit bescheiden gerechtje symboliseert de veerkracht en het opkrabbelen na de oorlog.