De dag van herdenking: een programma van verbinding

Hier vindt u een gedetailleerd overzicht van de dag, ontworpen om een gevoel van samenzijn, verbinding en erkenning te creëren. De Melati, als symbool van onze herdenking, dragen wij op deze bijzondere dag. Wij nodigen u uit om met ons stil te staan bij dit belangrijke moment in de geschiedenis.

Programma

Wanneer: 15 augustus 2026

Waar: Martinikerkhof Groningen

Hoe laat: vanaf 17 uur inloop

17.20:

Openingsdans: Siti Nuhusana en Rizki Sandjaya

Gedicht Els van der Weele

17.30:

Welkom door de dagvoorzitter

Muziek  Rudy Lentze en Thea Visser

Toespraak Burgemeester Roelien Kamminga

Spreker 1e generatie Hans Kwantes

Zang door Sabine Koch

Taptoe-signaal door trompettist

± 18.00  Minuut Stilte

Wilhelmus gezongen door allen

Kransleggingen

Spreker 2e generatie Hanny van Asdonck

Muziek Dominggus

Spreker 3e generatie Brenda Fockens

Einde officiele herdenking, start defilé

 

U bent na afloop van harte welkom in de Martinikerk om elkaar te ontmoeten en na te praten met koffie, thee en Indische lekkernijen.

Ook kunt u hier de expositie over oorlogsverhalen van Indische en Molukse Groningers bekijken.

Tijdens deze nazit zal een vrouwenkoor o.l.v. Inge Roelands twee liederen ten gehore brengen die werden gezongen in een vrouwenkamp op Sumatra.

 

Praktische informatie en voorzieningen

Deze herdenking is voor alle leeftijden, vrij toegankelijk en rolstoelvriendelijk. Er zal aanwezigheid van militairen en historisch militair materieel zijn om de geschiedenis tastbaar te maken.

In de Martinikerk zijn toiletten. Er is EHBO hulp aanwezig alsmede BOA's.

Herinneringen in woord, beeld, geluid en smaken.

Het hart van onze herdenking wordt gevormd door sprekers die persoonlijke verhalen delen. De burgemeester zal een toespraak houden en we luisteren naar getuigenissen van de eerste, tweede en derde generatie, die elk een uniek perspectief bieden op deze periode. Muziek en dans zorgen voor een passende sfeer van reflectie en verbinding. Na afloop bent u van harte uitgenodigd voor de nazit, waar we nasi bungkus serveren.

Na de bevrijding deelde het Rode Kruis nasi bungkus uit aan de teruggekeerde krijgsgevangenen. Dit bescheiden gerechtje symboliseert de veerkracht en het opkrabbelen na de oorlog.